Certificarea ISO 9001, o rampa de lansare in evolutia unei firme

-

Acronimul ISO reprezinta atat Organizatia Internationala pentru Standardizare, infiintata in anul 1946, cat si sistemul de management al calitatii pentru companii creat de aceasta. ISO 9001 este un set de standarde care se aplica oricarei activitati economice, iar pentru obtinerea de certificare ISO 9001 este nevoie de verificarea intreprinderilor candidate prin efectuarea de audituri interne si externe, pentru a vedea daca sunt indeplinite cerintele elaborate de organismul international.

Ce se verifica intr-un audit pentru certificare ISO 9001?

Procesele care sunt verificate atunci cand o organizație solicita certificare ISO 9001 se refera la urmatoarele principii de calitate:

  • orientarea produselor sau serviciilor catre satisfacerea clientilor;
  • sistemul de conducere a companiei;
  • implicarea personalului;
  • abordarea procesului tehnologic si de productie;
  • preocuparea pentru imbunatatire;
  • mecanismele de adoptare a deciziilor si cum se argumenteaza deciziile;
  • managementul relatiilor dintre conducere si angajati, dintre angajati si cu exteriorul.

Care sunt beneficiile obtinerii certificatului ISO 9001?

Un certificat ISO este o garantie a faptului ca firma respecta standardele de calitate si se asigura ca produsele sau serviciile oferite sunt intotdeauna in parametri optimi. Calitatea este definita de modul in care clientii percep produsul final pe care il cumpara, ceea ce inseamna ca orice, de la personalul implicat in procesul de productie la angajatii sau colaboratorii din reteaua de distributie, poate contribui la statutul de companie certificata ISO.

Studiile de marketing arata ca intreprinderile cu o certificare ISO 9001 au performante mai bune decat competitorii lor care nu au obtinut-o. O legatura exista cu siguranta, chiar daca s-ar putea sa nu implice o cauzalitate unilaterala. Cu alte cuvinte, certificarea poate, intr-adevar, sa motiveze compania sa functioneze mai bine, iar clientii sa fie incurajati sa cumpere bunurile, desi de multe ori certificarea ISO este solicitata de companiile care au deja performante bune.

Cu toate acestea, sunt anumite domenii in care sansele sunt limitate considerabil daca intreprinderea nu detine certificare ISO 9001, cum ar fi in comertul international, in care poate fi o conditie pentru incheierea unui contract de vanzare de marfuri internationala. Totodata, partenerii de afaceri care au trecut la randul lor prin procesul de certificare, cunosc etapele acestuia ce toate eforturile facute pentru obtinerea acreditarii respective si vor fi motivati sa colaboreze cu o companie care detine certificare ISO 9001.

Utilizarea standardelor stabilite in ISO 9001 ii ajuta pe manageri sa identifice din timp si sa atenueze amenintarile la adresa companiei, a modelului de afaceri si a domeniului in care activeaza si sa planifice din timp posibile raspunsuri la situatii de criza cu care ar putea sa se confrunte firma.

In concluzie, certificarea ISO este de ajutor in evolutia unei companii, deoarece este un sistem recunoscut la nivel global care va aduce un plus de incredere in relatiile cu clientii si partenerii de afaceri si va deschide oportunitati de afaceri si deschidere catre comertul international. Cea mai recenta versiune a sistemului este cunoscuta ca standardul ISO 9001:2015, dupa care se desfasoara in prezent toate procesele de audit intern si extern al companiilor care solicita acreditare ISO 9001.

Share this article

Recent posts

Popular categories

Recent comments